Czy niezakończona inwestycja z PROW może utrudnić restrukturyzację gospodarstwa rolnego?
Rafal_po_pracy
|
2026-09-04 21:40
Prowadzę rodzinne gospodarstwo około 55 ha, głównie zboża i trochę trzody, jestem na VAT jako rolnik. Dwa lata temu dostałem dofinansowanie z PROW na budowę magazynu paszowego i zakup wyposażenia, ale inwestycja zatrzymała się po wzroście kosztów materiałów. Wypłacona była zaliczka około 90 tys. zł, a wykonawca zrobił tylko część prac i teraz domaga się dopłaty za zaległe faktury. Jednocześnie mam opóźnienia w spłacie kredytu obrotowego i rozważam restrukturyzację, bo po ostatnim sezonie nie jestem w stanie wszystkiego regulować na bieżąco. Nie wiem, jak w takim postępowaniu patrzy się na projekt unijny, który formalnie nie został jeszcze rozliczony. Obawiam się też, czy ewentualny obowiązek zwrotu części środków nie zostanie potraktowany inaczej niż zwykłe zobowiązania gospodarstwa. Czy taka niezakończona inwestycja z PROW może być dużym problemem przy restrukturyzacji rolnika?
Dyskusja (4)
LenaWarszawa
2026-09-04 22:17
Może utrudnić, bo przy PROW niedokończona inwestycja i rozliczona zaliczka zwykle oznaczają ryzyko zwrotu środków albo problem z uzyskaniem zgód na zmiany w gospodarstwie. Dużo zależy od tego, czy termin realizacji jeszcze biegnie, czy była zgłaszana zmiana zakresu inwestycji i co dokładnie jest zapisane w umowie z ARiMR. Przy restrukturyzacji wierzyciele i bank będą patrzeć na to jak na zobowiązanie warunkowe, więc dobrze mieć policzone, czy da się projekt dokończyć, ograniczyć zakres albo formalnie aneksować. Masz już jakieś pismo z ARiMR w sprawie tej inwestycji czy na razie tylko problem z wykonawcą?
MartynaLodz
2026-09-04 22:26